Hulpmiddel om het doorslippen van de wielen te voorkomen. Na een lange strijd van de FIA sinds 2008 verboden.
De Formule 1 heeft als sport pionierswerk verricht voor de automobielindustrie. Veel technische snufjes die op elke moderne auto zitten, hebben hun oorsprong in de Formule 1. Zo ook traction control, dat in de meeste auto’s ESP heet en ervoor zorgt dat de wielen niet doorslippen op een nat of besneeuwd wegdek. Het dateert uit de jaren negentig, toen de Formule 1 in rap tempo digitale technieken ging gebruiken. Traction control stelde de coureurs in staat om overal het gas vol in te trappen, terwijl de computer regelde hoeveel kracht er naar de achterwielen moest. In 1994 werd het door de FIA verboden omdat het de coureurs te veel werk uit handen nam, maar het verbod bleek lastig te handhaven.
Geruchten over illegaal gebruik van traction control bleven rondgaan. Daarom besloot de FIA het in 2001 in arren moede maar weer toe te staan. De ontwikkeling van een standaard ECU (Electronic Control Unit) maakte het vanaf 2008 mogelijk een nieuw verbod in te stellen. Traction control werkt volgens hetzelfde principe en wordt door autofabrikanten vooral in hun sportiefste modellen gebruikt. Het zorgt ervoor dat het toerental en de koppeling optimaal op elkaar zijn afgesteld voor een perfecte start. In de Formule 1 werd het in 2014 verboden.