Formule 1

Mischa Bijenhof (2022)

Gepubliceerd op 22-02-2022

Graining

betekenis & definitie

Verschijnsel waarbij het rubber van een band niet gelijkmatig slijt, maar opruit en korreltjes vormt op het loopvlak.

Banden slijten. Dat doen ze op een fiets, op een auto en dus ook op een Formule 1-auto. Omdat de belasting die een Formule 1-band te verduren krijgt anders is dan op welk ander voertuig dan ook, wordt in de Formule 1 onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen van slijtage. De meest voorkomende is graining. Feitelijk is graining helemaal geen slijtage, in die zin dat het probleem niet ligt in de ‘consumptie’ van het rubber. Wel in de manier waarop het loopvlak van de band zich gedraagt.

Waarmee een coureur in één bepaalde bocht te veel vraagt van zijn banden - hetzij door een band met een zachte rubbersamenstelling te zwaar te belasten, of door zijn banden niet goed op te warmen - dan kan het loopvlak van de band groeven gaan veroorzaken die lopen in de richting van de meest voorkomende laterale belasting. Aangezien de meeste circuits rechtsom lopen, zijn dit vaak de linkerhanden. Die groefjes krijgen, waarmee je het extreem zou uitvergroten, het profiel van een zaagblad waarvan de puntjes dezelfde kant op buigen, totdat de puntjes uiteindelijk afbreken. Doordat de band heet is, zullen die losse stukjes rubber zich direct weer aan het loopvlak hechten, wat de band een pokdalige aanblik geeft en een dramatisch effect heeft op de grip. Een goede coureur die toch in de grainingval getrapt is, kan dit probleem oplossen door zijn banden in tegenovergestelde laterale richting overeenkomstig te belasten, waardoor de rubberdeeltjes wegslijten en het loopvlak weer glad wordt.

< >