Fleur Heukshorst

Student aan de/het Radbod Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 14-01-2016

Offline Marketing

betekenis & definitie

Alle media kanalen die niet verbonden zijn met het internet worden gezien als ''offline''. Met offline marketing wil een bedrijf aandacht creëren voor de goederen en/of diensten die zij produceren maar dan zonder het gebruik van media kanalen die verbonden zijn met het internet.

Bedrijven, groot en klein, gebruiken offline marketing om aandacht te krijgen voor hun producten. Kleine bedrijven zoals familie restaurants of kappers willen zichzelf promoten op lokale schaal. Hiervoor gebruikt men vooral huis-aan-huis reclame wat hun bereik is lokaal, de klanten zullen hoogst waarschijnlijk uit de buurt komen. Middelgrote bedrijven zoals bijvoorbeeld winkelketens kunnen herkenbaarheid bereiken binnen de regio door billboards, televisie spots en radio reclame. Grote (internationale) bedrijven zetten hele campagnes op waarin offline en online marketing wordt gecombineerd. De ingezette marketing kunnen bijvoorbeeld billboards zijn die geplaatst worden over de hele wereld.

Er zijn verschillende beroepen die te maken krijgen met offline marketing. Een marketing manager moet bekend zijn met de verschillende soorten offline marketing en moet kunnen komen met creatieve ideeën. Marketing communication directors zorgen dat de communicatie goed verloopt binnen het marketingteam en dat online en offline marketing goed op elkaar aansluiten. Als marketing research director onderzoekt de markt waarin het product wordt verkocht om zo doelen te stellen voor offline marketing.

Online marketing heeft een groot bereik, maar offline marketing heeft ook zijn voordelen. Offline marketing is tastbaar waardoor de klant zich meer verbonden voelt met het bedrijf en het product. Het is vandaag de dag bijna bijzonder om buiten het internet om promotie van goederen of diensten te zien. Het uitdelen van flyers is een stuk persoonlijker dan een irritante pop-up op je beeldscherm.