Merchandising betekenis & definitie

Merchandising is marktonderzoek met het oog op de verbetering van de productie en verkoop, ook wel het commercieel exploiteren van een merk of bekende personen.

Het woord merchandising werd oorspronkelijk alleen maar gebruikt voor verkoop bevorderende activiteiten. Vervolgens werd de productie en verkoop van bijkomende artikelen ook merchandising genoemd. Er bestaan verschillende vormen van merchandising. Ten eerste is er het verkopen van afbeeldingen en logo’s op evenementen voor fans. Hierbij moet je denken aan voetbalplaatjes, sleutelhangers of posters van bijvoorbeeld de voetbalclub PSV. Daarnaast heb je een andere vorm van merchandising, dit is het cadeau geven van producten bij aankoop van een bepaald product. Bijvoorbeeld bij aankoop van twee blikken Unox knak wordt er een wintermuts bij gedaan. Ten derde is er nog het gebruik van afbeeldingen op andere producten, zoals op dekbedden, glazen, et cetera. Een voorbeeld hiervan is dat er op een bierglas in een restaurant het logo van Heineken staat. Dan is er nog visual merchandising: dit is het op een goede manier presenteren van de producten in de winkel. Als laatste is er het begrip service merchandising, dit houdt in dat een bepaalde organisatie een aantal producten toevoegt aan zijn assortiment die niet in de huidige branche van de organisatie vallen. Het begrip merchandising is in de laatste jaren vooral in de muziekindustrie erg belangrijk geworden. In voorgaande jaren hadden artiesten genoeg aan de inkomsten van de verkoop van hun cd’s, nu dit terugloopt is de verkoop van T-shirts en andere producten een steeds belangrijkere bron van inkomsten aan het worden.