Ewoud Sanders woordenboeken

Ewoud Sanders (2019)

Gepubliceerd op 20-02-2019

druktetarief

betekenis & definitie

Tarief dat automobilisten moeten gaan betalen als ze tijdens de spits op filegevoelige trajecten rijden. Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat introduceerde het tarief in het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan, dat in oktober 2000 werd besproken in het kabinet. Het gaat hier om een zogenoemde congestieheffing, een woord dat in 1996 voor het eerst is opgetekend. Het is de bedoeling het druktetarief in 2010 in te voeren, als de proef met het spitstarief (een woord uit 1990) is afgerond.

Het spitstarief blijft beperkt tot de Randstad, Netelenbos wil het druktetarief ook daarbuiten gaan heffen. Vooral in Brabant en rond Nijmegen, Apeldoorn en Zwolle verwacht het kabinet een toenemende druk op de wegen als gevolg van grote economische groei. ‘Het kabinet wil de motorrijtuigenbelasting koppelen aan het gewicht en de brandstofsoort van de auto’, aldus de Volkskrant op 13 oktober 2000. ‘Dat geldt ook voor een kwart van de belasting op het aankoopbedrag. Daarbovenop komt het druktetarief. De hoogte van die heffing kan bijvoorbeeld twintig cent per kilometer worden op tijdstippen en trajecten waar veel files staan, schrijft Netelenbos. Ze benadrukt dat de nieuwe heffing niet mag leiden tot een gemiddelde verhoging van de kosten van het autorijden; de heffing moet differentiëren naar gebruik.’

De rampzalige Nederlandse verkeerssituatie heeft het afgelopen decennium veel nieuwe woorden opgeleverd. Rekeningrijden, prijsrijden, spitstoeslag, spitsheffing, en toeritdosering kennen we sinds het eind van de jaren tachtig, antifileplan sinds 1996 (Trouw op 3 september 1996: ‘Het kabinet Kok-Dijkstal presenteert zijn anti-fileplan’), kilometerheffing sinds 1997, benuttingsvariant (‘het beter benutten van het beschikbare asfalt’) en spitsteam in 1999. De bedoeling van al deze maatregelen is dat we in 2020 op de meeste wegen een gemiddelde spitssnelheid van 70 kilometer per uur kunnen halen. Spitssnelheid debuteerde in 2000, net als congestie-uur (‘Het criterium dat zal worden gehanteerd zijn de zogenoemde congestie-uren: één auto één uur in de file is één congestieuur’, aldus Het Financieele Dagblad op 7 december 2000).

Vergelijk autoritadvies, bereikbaarheidsoffensief, filezwaaien en plusstrook.