Eva Verberkt

Student aan de/het Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 02-12-2015

2015-12-02

Telemarketing

betekenis & definitie

Telemarketing is een techniek om goederen of diensten te promoten of te verkopen via een telefonisch gesprek. Dit wordt gedaan door telefonische verkopers. De telefoon wordt optimaal ingeschakeld in de marktbenadering van een bedrijf.

Het woord telemarketing is een samenvoeging van het woord ‘telefonisch’ en het woord ‘marketing.’ Het kan gebruikt woorden voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden. Binnen de telemarketing kan onderscheid gemaakt worden tussen twee soorten. De eerste soort heet ‘outbound’ telemarketing. Dit houdt in dat de telefonische verkoper actief belt naar potentiële klanten. Bedrijven morgen potentiële klanten ongevraagd bellen, tenzij ze in het Bel-me-niet register geregistreerd staan. De tweede soort heet ‘inbound’ telemarketing. Dit houdt in dat inkomende vragen van klanten op een correcte manier worden afgehandeld. Enkele voordelen van telemarketing zijn dat er direct contact wordt gemaakt en dat het contact interactief is. Enkele nadelen van telemarketing zijn dat er sprake kan zijn van misleiding of dat er sprake kan zijn van onoverzichtelijkheid.