Op 13 juli 1928 ging de gemeenteraad akkoord met een, door de KLM geïnstigeerd voorstel om het terrein Hakenkampsveld aan te wijzen als vliegveld. Op 23 mei 1931 vond de officiële opening van de grasbaan plaats met een vliegshow die door 40.000 bezoekers werd bijgewoond.
Op 15 augustus 1931 werd de eerste passagiersvlucht Eelde-Schiphol v.v. gemaakt. De twee vluchten per dag bleken geen succes en werden later teruggebracht naar één vlucht per dag, die in 1939 werd stopgezet. In 1934 vestigde de Nationale Luchtvaartschool zich op het vliegveld. In augustus 1939 werd het vliegveld door Defensie gevorderd, waarna het pas weer in 1946 voor de burgerluchtvaart beschikbaar kwam.In 1953 werden de huidige hoofdbaan van 1800 meter en dwarsbaan van 1500 meter geopend. In 1954 werd de Rijksluchtvaartschool uit Gilze-Rijen naar Eelde overgeplaatst. Halverwege de jaren ’70 werd er, ter bevordering van de regionale economie en een positief exploitatieresultaat, gepleit voor een verlenging van de hoofdbaan in zuidwestelijke richting tot 2300 meter. De jaren ’60, ’70 en ’80 lieten grote fluctuaties in aantallen vluchten, passagiers en (negatieve) financiële resultaten zien. In de jaren ’90 was er weer sprake van systematische groei en investeringen van zowel de luchthaven zelf als van particuliere bedrijven.
De twee belangrijkste pijlers onder de luchthaven zijn de vakantiecharters naar het Middellandse Zeegebied en de vluchten van de, sinds 1991, KLM-luchtvaartschool. Onderstaande tabel laat de belangrijkste resultaten uit de jaren ’90 zien.
Groningen Airport Eelde
Luchthaven Eelde 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998
Vliegbewegingen (x 1000) 105 102 108 121 91 86 89
Passagiers (x 100) 37 31 39 51 70 87 113
Exploitatie (mln. gld.) -3.0 -2,6 -2,8 -3.3 -3.I -2.7 -2.3
Lit.: Groningen Airport Eelde, Ontwikkeling (voorjaar 1999); Groningen Airport Eelde N.V., Jaarverslag 1997, idem Jaarverslag 1998.