Sampling heeft verschillende betekenissen:
1. Steekproef-trekking voor marktonderzoek.
2. Het gratis verstrekken van eenheden van het te marketen produkt, hetzij in zijn normale vorm, hetzij in verkleinde vorm, hetzij delen van een eenheid, dus bijvoorbeeld resp. een zakje gedroogde soep, een proefpakje poedersuiker of een plakje kaas. Dit proeven of beproeven kan geschieden door iemand het sample (= monster) aan te bieden tijdens een situatie van personal selling, door het per post toe te sturen of huis-aan-huis te verspreiden, door het in een persmedium te verpakken of door het te laten aanvragen.
NB: De term ‘sampling’ wordt uitsluitend gebruikt voor verbruiksgoederen.
Door sampling stelt men het doelgroepindividu in staat door eigen ervaring de eigenschappen van het produkt te leren kennen. Die eigen ervaring is een zeer sterke vorm van beïnvloedende commu¬nicatie, zodat een onverhoopte negatieve invloed waarschijnlijk niet kan worden gecompenseerd door andere communicatie-instrumenten. Men kan sampling daarom eventueel beschouwen als com- municatie-instrument. Het is echter ook gebruikelijk en aanvaard¬baar om sampling te zien als een speciale vorm van promotions, namelijk als introductie-promotion.