Communicatie

Mr. John Knecht en B.G.J. Stoelinga

Gepubliceerd op 14-11-2022

Opinion leader

betekenis & definitie

Opinion leader is een persoon die anderen beïnvloedt ten aanzien van hun attitude en/of gedrag op één of meer gebieden. In de leer van de ‘two-step-flow of persuasive communication’ zijn de opinion leaders degenen, die meer dan andere categorieën door massame¬dia worden beïnvloed, terwijl zij de aldus verkregen opinies door voorbeeld en gesprek doorgeven aan de grotere groep ‘followers’ in hun directe omgeving (hun ‘everyday associates’) van gelijke sociale klasse.

Opinion leaders (opinievormers) zouden een relatief hogere mediaconsumptie hebben, veel over het betreffende produkt/dienst of onderwerp spreken en in het algemeen intensievere sociale contacten onderhouden. Overigens lijken zij in alle opzich¬ten op de groepsgenoten. Elke belangengroep (interest area) kent dus zijn eigen opinievormers, die daarvan ca. 10% uitmaken. Naast dit binnen een sociale groep verlopende ‘horizontale’ proces wordt door een enkeling ook gesproken van ‘verticale’ opinievor¬mers.