Communicatie

Mr. John Knecht en B.G.J. Stoelinga

Gepubliceerd op 14-11-2022

Herinnering

betekenis & definitie

Herinnering (ook recall genoemd), verwijst naar het zich kunnen herinneren (dus uit het geheugen ‘opdiepen’) van bepaalde objecten, zoals de namen van personen, merken, produkten of bedrijven, resp. van redactionele artikelen, advertenties, TV-programma’s, commer¬cials en affiches. Bij onderzoek hiernaar spreekt men van het meten van de spontane bekendheid.

Bekende voorbeelden van reclame-herinneringsonderzoek zijn de methoden van Gallup/NIPO-Impact en de in Amerika veel gebruikte methode van de ‘24 hours recall’ van TV-commercials.Veel verwarring ontstaat door het niet nauwkeurig onderscheiden van de begrippen bekendheid (Eng.: awareness), dat is het spon¬taan of geholpen kunnen noemen van merken, bedrijven enz., reclame-herinnering (Eng.: ad recall/advertising recall), dat is het zich spontaan kunnen herinneren van reclame voor merken, bedrijven enz. en reclame-herkenning (Eng.: ad recognition/advertising recognition), dat is het beweren reclame voor merken, bedrijven enz. reeds eerder te hebben waargenomen, als deze de ondervraag¬de wordt voorgelegd, dus het meten van de spontane bekendheid. Zie ook: Bekendheid en Reclame-onderzoek.