Tone of voice (TOV) betekenis & definitie

De stijl van de berichten die een organisatie communiceert naar de doelgroep.

‘Tone of voice’ is de stijl waarin berichten van een organisatie worden gepubliceerd. Het is voor organisaties van belang dat de tone of voice consistent is in alle communicatie uitingen die zij doen. Dit maakt de organisatie namelijk herkenbaar en kan het imago bepalen. Door te kiezen voor één bepaalde soort tone of voice, worden de cultuur en de waarden van de organisatie op constante wijze overgebracht. Tone of voice is dus onderdeel van de identiteit van een organisatie. Welke tone of voice een bedrijf moet gebruiken, hangt daarnaast ook af van de doelgroep, het onderwerp en het doel van de tekst.

Een tone of voice kan formeel zijn of juist informeel, serieus of luchtig, commercieel of informatief, direct of indirect, enzovoorts. De tone waarvoor gekozen is moet vervolgens worden toegepast in alle uitingen, van brochures en reclamespots tot e-mails naar klanten en leveranciers, om zo effectieve communicatie te bereiken.
Kortom, bij tone of voice gaat het er niet om wat je zegt, maar vooral om hoe je het overbrengt en dit moet in lijn zijn met de identiteit van de organisatie.

Daarnaast is er ook de tone of voice van persberichten door de media. Dit is ook erg belangrijk voor de reputatie van een bedrijf. Hierbij gaat het om de aard van de publiciteit van de berichten die de media publiceren over de organisatie. In dit geval heeft de organisatie geen invloed op de tone of voice en moeten zij de media op een positieve manier proberen te beïnvloeden.

Laatst bijgewerkt 17-12-2015