Gepubliceerd op 16-08-2013

Webcare

betekenis & definitie

Webcare is het beleid van organisaties om actief, al dan niet real time, te luisteren en te reageren op uitlatingen over de organisatie in sociale media, met als doel om onder andere reputatieschade te voorkomen en of invulling te geven aan de behoefte van de (potentiële) klant. Webcare is het verbeteren van dienstverlening door het digitaal luisteren en beantwoorden van vragen.

Webcare wordt ingezet door verschillende organisaties, bijvoorbeeld bedrijven, maar ook landelijke en lokale overheden, semi-overheden en uitvoeringsorganisaties. De serviceverlening van een organisatie staat centraal waarbij reputatie een sleutelwoord is, maar het primair gaat om een goede dienstverlening te willen leveren. Webcare richt zich primair op het internet. Telefoon of e-mail vallen dus niet onder het werkgebied webcare, maar de gebruikte protocollen kunnen van eenzelfde aard zijn. Webcare is een activiteit van structurele aard waarbij de snelheid van het medium ervoor zorgt dat er ook snel, liefst real time, antwoord wordt verwacht.