Clipit media monitoring

Media monitoring

Gepubliceerd op 06-12-2018

2018-12-06

User generated content

betekenis & definitie

User generated content is het Engelse begrip voor informatie die door gebruikers op een bepaald medium wordt aangeleverd. Het bekendste voorbeeld hiervan is Wikipedia, een online encyclopedie, geschreven door gebruikers zelf.

Voorheen bestond user generated content vooral uit ingezonden brieven in een krant of de ingezonden video’s. Met de komst van het internet gaat het allemaal veel sneller. User generated content is overal te vinden, op social media (Twitter, Youtube), weblogs, etc. User generated content biedt ontzettend veel mogelijkheden voor bedrijven. Vloggers die bepaalde merken benoemen in hun video’s kunnen daarmee een merk positief of negatief beïnvloeden, denk hierbij aan NikkieTutorials met verschillende make-up merken.

Ook kan het erg nuttig zijn voor bedrijven om user generated content te monitoren, bijvoorbeeld om te kijken of de kernwaardes van de campagne ook terugkomen in de user generated content. Bij de Pickwick reclame ‘Neem de tijd’ werden bijvoorbeeld talloze foto’s van de levensvragen gedeeld. Door de bijhorende teksten te vergelijken met de tekst van de originele reclame werd gekeken of de doelgroep dezelfde taal gebruikt. Deze data kan bij een volgende campagne gebruikt worden om de doelgroep nog beter aan te spreken.