Behavioral targeting betekenis & definitie

Behavioral targeting is een tal van technieken en technologische systemen waarmee het surfgedrag van websitebezoekers wordt geregistreerd met als doel om betere, gepersonaliseerde website content te genereren.

Door middel van cookies wordt het bezoekersgedrag op website pagina’s bijgehouden om de interesses van de bezoekers te bepalen. Gegevens zoals hoe lang de bezoeker op dezelfde pagina blijft, waarop geklikt wordt en de zoekopdrachten binnen deze pagina worden bijgehouden. Met deze informatie wordt vervolgens bepaald welke reclames of aanbiedingen de bezoeker te zien krijgt. Dit gebeurt door het samenstellen van gedragstypes waar per type verschillende website segmenten voor gemaakt worden. Deze wijze wordt voornamelijk gebruikt in de e-commerce branche, om te bepalen welke artikelen de consument zou willen aanschaffen. Er zijn twee soorten behavioral targeting te onderscheiden, namelijk onsite-targeting en network-targeting. Onsite-targeting werkt binnen een website en houdt binnen deze site bij wat bekeken is. In tegenstelling tot onsite-targeting wisselt network-targeting deze informatie uit met andere websites. Deze samenwerkingsketen kan zo een beter beeld van de bezoeker vormen en zich hierop instellen. Het gebruik van deze methode leidt tot verbeterde resultaten in de click through rate en in de conversion rate, wat dan weer gunstig is voor internet reclamebureaus omdat de prijs van de reclames hiermee opgedreven kan worden. Ook andere factoren zoals de geografische locatie en demografie worden meegenomen in de opgeslagen data.