Gepubliceerd op 22-02-2019

Beeldmerk

betekenis & definitie

Een beeldmerk is een grafische uiting die een merk representeert. Vaak gaat het hierbij om een versimpelde afbeelding van een voorwerp, zoals de schelp van Shell.

Een beeldmerk is vaak een onderdeel van een logo (samen met het woordmerk, zoals bij Adidas bijvoorbeeld), maar kan ook op zichzelf een als logo dienen.

Het beeldmerk moet in een oogopslag herkenbaar zijn en daarnaast moet het kenmerkend zijn voor het merk, familienaam of vereniging. Ook moet het beeldmerk die kernwaarden van het merk belichamen. Zo is de simpele afbeelding van een appel het beeldmerk van het minimalistische Apple.

In het verleden werd beeldmerk ook wel als een synoniem van logo gezien, maar door technologische veranderingen kan een logo tegenwoordig ook bestaan uit een soundlogo (voor bij radiospotjes en tv reclames) of een beeldmerk gecombineerd met een slogan (internationale bedrijven kennen meestal meerdere versies in verschillende talen hiervan). Hierdoor is het begrip beeldmerk beperkt tot het grafische uiting.