Menschenoffer
het dooden v. rnenschen als offer a/d góden, kwam vroeger bij vele volken (o.a. ook bij de Germanen) voor en wordt ook thans nog bij versch. onbesch. volken aangetroffen.
John Kooy (1933)
het dooden v. rnenschen als offer a/d góden, kwam vroeger bij vele volken (o.a. ook bij de Germanen) voor en wordt ook thans nog bij versch. onbesch. volken aangetroffen.
F.W. Grosheide (1926)
Het offer in het algemeen is in het wezen der religie gegrond. De kennis Gods sluit het offer in. En de geschiedenis der godsdiensten leert dan ook, dat het offer steeds wordt aangetroffen. Het neemt allerlei vormen aan. En daar de mensch, die in angst en nood zich tot zijne góden wendt, geen gave te kostbaar acht om van hen te verkrijgen h...
Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)
Menschenoffer - De naam m. is in gebruik voor een tamelijk ongelimiteerde groep van gebruiken, die alle gemeen hebben dat er menschen bij worden gedood, hoewel op vele van deze de naam m. zeker niet past. Het levend begraven van pasgeboren meisjes, het dooden van krijgsgevangenen na een overwinning, het levend begraven of slachten van slaven of and...
J. Kramer (1908)
een bij bijna alle heidensche volken bestaand gebruik, menschen als zoenoffers op te dragen aan de vertoornde godheid. In het praehistorisch Europa heeft men verschillende sporen van M. kunnen constateeren, vooral als lijkoffer bij de begrafenis van opperhoofden. In de historische oudheid wordt het M. vooral bij den semietischen stam gevonden; de P...
Gerelateerde zoekopdrachten
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen: