Wat is de betekenis van marktsegmentatie?

2024-04-29
Marketing Kernstof

Hans Vosmer & John Smal (2012)

marktsegmentatie

Het opdelen van een markt in verschillende te onderscheiden homogene groepen afnemers, waarvoor het wenselijk kan zijn een specifieke marketingstrategie of marketingmix toe te passen.

2024-04-29
Communicatie

Mr. John Knecht en B.G.J. Stoelinga

Marktsegmentatie

Marktsegmentatie is het indelen van bevolkingsgroepen in zo homo¬geen (= gelijksoortig) mogelijke delen die elkaar niet overlappen. Wat als een homogene deelmarkt kan worden aangemerkt, is af¬hankelijk van het gezichtspunt dat men kiest. Teenagers in Maas¬tricht vormen bijv. een homogene deelmarkt, gezien vanuit het gezichtspunt van de...

2024-04-29
NIMA marketing lexicon

NIMA (1993)

marktsegmentatie

(segmentatie) Opdelen van een markt in verschillende te onderscheiden (homogene) groepen afnemers, waarvoor het wenselijk kan zijn om een specifieke marketingstrategie of marketingmix toe te passen. Als basis voor het segmenteren worden wel vier groepen marktsegmentatiecriteria onderscheiden: de geografische, de demografische, de psychografische en...

2024-04-29
Media begrippenlijst

mr. J. Knecht (1991)

Marktsegmentatie

marktsegmentatie verwijst naar het indelen van de markt in zo homogeen (= gelijksoortig) mogelijke delen. Wat als een homogene deelmarkt kan worden aangemerkt is afhankelijk van het gezichtspunt dat men kiest. Teenagers in Maastricht vormen b.v. een homogene deelmarkt, gezien vanuit het gezichtspunt van de woonplaats. Het is echter allesbehalve zek...

2024-04-29
Reclame woordenboek

Frans van Lier (1987)

Marktsegmentatie

Richten van de marketing op een min of meer homogeen deel van de totale markt voor het desbetreffende produkt, bijvoorbeeld uitsluitend de welgestelde kopers of meisjes van vijftien tot achttien jaar.

2024-04-29
Recht voor z'n raap

Rouke G. Broersma (1970)

Marktsegmentatie

het indelen van de markt in homogene groepen, bijv. alle mannen die Playboy lezen.