Algemeen Nederlands Woordenboek

Algemeen Nederlands Woordenboek (2009-heden)

Gepubliceerd op 30-05-2017

prosumer

betekenis & definitie

prosument.

consument die invloed heeft op de totstandkoming van het product dat hij consumeert, en als het ware producent en consument tegelijk is; prosument.
Het woord werd bedacht door de Amerikaanse futurist en schrijver Alvin Toffler. Het is een Engelse blend van producer en consumer of van professional en consumer.

Voorbeelden:
De prosumer is geen innovator, hij is eerder te vergelijken met de early adopter en de early majority. De prosumer is echter net iets meer dan dat. Herremans: 'De prosumer heeft veel invloed op zijn omgeving.' De prosumer is hoogbetrokken, en ziet zichzelf als leider in zijn omgeving. Hij beïnvloedt vaak mensen, en is sceptisch over wat hij leest en ziet over producten.
http://www.bnr.nl/radio/de-grote-bnr-klantenshow/466727-1111/de-macht-van-de-prosumer, 8 november 2011

Salzman: 'Buzzmarketing is niets nieuws; operazangers huurden in de zeventiende eeuw al mensen in om "Bravo!" te roepen [...].' Een vroege buzz campagne was '1984', een commercial van Apple uit datzelfde jaar, die slechts één keer werd uitgezonden. 'Apple computers waren nog niet te koop op het moment van uitzenden, het enige wat mensen konden doen was erover praten. Maar iedereen houdt ervan om met anderen te praten, en veel mensen zijn graag actief bezig met merken en consumeren.' Prosumers, noemt Salzman die laatste groep [...]. Salzman: 'Als je een band hebt met je prosumers, is buzz is een machtig wapen. En veel goedkoper dan een gewone campagne. Je kunt binnen twee weken een heel land buzzen.'
de Volkskrant, 28 juni 2003

Met de opkomst van sociale media heeft tegelijk een zogenaamde 'control shift' plaatsgevonden. Het zeggenschap over datgene wat zich op het internet afspeelt en aan content wordt geplaatst is van producent naar consument verschoven. De 'consumer' is 'prosumer' geworden en is naast consument ook producent geworden van zogenaamde user-generated content die wordt verspreid via sociale netwerken, communities, blogs en microblogs.
http://www.hetnieuweweb.nl/van-consumer-naar-prosumer/

< >