Algemeen Nederlands Woordenboek

Algemeen Nederlands Woordenboek (2009-heden)

Gepubliceerd op 30-05-2017

postorderverkoop

betekenis & definitie

verkoop op postorders.

verkoop op postorders; vorm van verkoop op afstand waarbij de producten niet in een winkel verkocht worden maar door een bedrijf dat gespecialiseerd is in het leveren van producten na bestellingen via postorders - hetzij per post, hetzij via internet - waarbij de koper gebruik maakt van een catalogus of een website; verkoop door postorderbedrijven.

Voorbeelden:
Momenteel staat de postorderverkoop nog maar voor 1,2 procent van de totale distributiesector.
De Standaard, 1997

Pas tegen het eind van de jaren zestig begon zich belangstelling te ontwikkelen voor de directe communicatie-aspecten van postorderverkoop en werd de noodzaak van het selecteren van kansrijke adressen en het testen van de mailing onderkend.
http://www.notenbomer.nl/publicaties/direct_marketing_op_internet_www.htm

Vooral bij de postorderverkoop werden de wettelijke voorschriften overtreden: de advertenties maakten vaak geen gewag van de zeven dagen bedenktijd waarop de consument recht heeft, en sommige firma's eisten volledige betaling vòòr de levering, wat niet mag.
De Standaard, 1996

De postorderverkoop is een vorm van verkoop op afstand gereglementeerd door de artikels 45 en volgende van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Handelspraktijken/Ventes_distance/Ventes_correspondance/

"Ook na de verkoop kan de klant rechtstreeks bij Dell terecht voor levenslange telefonische support. Die slaagt erin om meer dan 90 procent van de problemen via de telefoon op te lossen. Maar indien nodig komt een technicus ter plaatse bij de klant". En hoewel postorderverkoop in België niet zo populair is, slaat de aanpak van Dell ook hier aan.
De Standaard, 1997

De minister van Economische Zaken had, gemachtigd door artikel 98 van de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en de bescherming van de consument, een vordering tot staking ingesteld tegen een handelsvennootschap die gespecialiseerd is in de postorderverkoop.
http://www.cass.be/cass/cass2001/cass_nl/p6.htm

Het Hof beslist in de context van postorderverkopen, op strijdige conclusie van het openbaar ministerie, dat de rechter die oordeelt of een gedraging in overeenstemming is met de eerlijke handelsgebruiken, rekening mag houden met de bijzondere situatie van bepaalde categorieën consumenten en met de noodzaak om ze meer te beschermen.
http://www.cass.be/cass/cass2001/cass_nl/p6.htm

Omtrent het voorgestelde art. 7.1.9A.1 wordt dan in de Memorie van Toelichting vastgesteld dat uit de richtlijn niet blijkt wat een "georganiseerd systeem" is, maar dat dit moet worden geïnterpreteerd als een stelselmatige en niet een min of meer toevallige gebruikmaking van communicatiemiddelen. Daarvan is volgens de Memorie van Toelichting wel sprake bij postorderverkoop of bij regelmatige advertenties in tijdschriften of bij regelmatig terugkerende reclamespotjes op radio of televisie, doch kennelijk niet indien dit slechts incidenteel geschiedt.
http://www-edocs.unimaas.nl/files/pr00003.pdf, 2000

< >