Algemeen Nederlands Woordenboek

Algemeen Nederlands Woordenboek (2009-heden)

Gepubliceerd op 29-10-2020

ontslapen

betekenis & definitie

sterven.

ophouden te leven; sterven; "inslapen"; in Bijbelse zin ook: als gelovige sterven en in afwachting van de opstanding zijn.
Vaak in de vorm ontslapen zijn.

Voorbeelden:
Het was de wens van de overledene geweest dat mij dit pakket persoonlijk zou worden overhandigd. Hij had Père Louis mijn oude adres gegeven en hem gevraagd mij een doodsbericht te sturen. Nadat de arme man was ontslapen, had hij dat ook gedaan, maar ik was jammer genoeg niet komen opdagen. In feite was niemand komen opdagen.
Walter van den Broeck, Verdwaalde post, 1998

Wanneer David sterft, noemt de Bijbel dat 'ontslapen', en dat geldt voor elke gelovige. De 'ontslapenen' zijn dus in het algemeen gestorven gelovigen, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament. Het is alsof zij (wat het lichaam betreft) tijdelijk inslapen, want zij weten dat er een opstanding zal volgen.
https://www.debijbelopen.nl/thema/toekomst/ontslapenen, 2007

De kerk zorgde voor een nette uitvaart, als een van de armen van het dorp was ontslapen.
Meppeler Courant, 1995

Hij was een laatbloeier: terwijl veel van zijn leeftijdgenoten volledig waren ingeslapen, als ze niet ontslapen waren tenminste, ontwikkelde hij zich nog steeds.
Henk Romijn Meijer, Oprechter trouw, 2001

Allen die niet als slachtoffer van geweldpleging gevallen zijn, maar zijn ontslapen in de hartkliniek, door duizend zorgen omringd, die overleden zijn op de operatietafel, of in de kroeg na overmatig drankgebruik, die plegen nooit meer enig signaal van over het graf tot de levenden te doen doordringen.
W.F. Hermans, Klaas kwam niet, 1983

"Als Christus niet is verrezen, is onze prediking zonder inhoud en uw geloof zonder grond", zo schreef Paulus aan de Corinthiërs. "Maar zo is het niet! Christus is opgewekt uit de doden, als eersteling van hen die ontslapen zijn.'' (1 Cor.15, 14.20). Wat deze verrijzenis eigenlijk betekent, is moeilijk te zeggen. Hoe dan ook, het gaat niet om de reanimatie van een lijk. En Jezus verrees niet uit kracht van een natuurlijk onsterfelijkheidsbeginsel, maar uit kracht van God! "God heeft Hem ten leven opgewekt" verkondigt Petrus in zijn Pinksterrede (Hand.2, 24).
De Standaard, 1996