beleveniswinkel.
grote winkel, meestal gewijd aan een merk of product, waar extra aandacht besteed wordt aan dit merk of product door bijvoorbeeld speciale reclameacties, muziek, video's en de ontwikkeling van afgeleide producten en diensten bij dit merk of product, met de bedoeling om de klanten dit merk of product als een belevenis of 'way of life' te laten ervaren; beleveniswinkel.
Voorbeelden:
Lucia Thie van MA Press Office, een pr-bureau dat veel bekende merken vertegenwoordigt: "Een flagshipstore wordt opgezet om het eigen merk te promoten".
Provinciale Zeeuwse Courant, 2002
Mexx introduceerde het begrip Flagshipstore in Nederland, en bouwde zo'n image-winkel midden in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam. De imposante postmoderne pui trekt de nieuwsgierige klant wel naar binnen, maar binnen blijkt de prestigieuze vlag de lading niet te dekken, en de kritische klant loopt teleurgesteld weer naar buiten.
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010860092:mpeg21:a0005, 2 september 1988
Mexx had al een flagshipstore in de tweede helft van de jaren tachtig in de PC Hooftstraat en die bestaat nog steeds.
Provinciale Zeeuwse Courant, 2002
Lacoste, het kledingmerk dat te herkennen is aan het kleine krokodilletje, opent op korte termijn de grootste flagshipstore van Noord-Europa, in Rotterdam. Dat wordt gemeld door Fashion United. De megawinkel krijgt een etalage van achttien meter breed en een winkeloppervlak van ruim 300 vierkante meter.
http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/lacoste-opent-flagshipstore