veranderingen door computer.
economisch-maatschappelijke revolutie die door digitale technologieën en daarmee samenhangende veranderingen in informatiestructuur in gang is gezet; geheel van veranderingen door toenemend en verbeterd gebruik van de computer.
Voorbeelden:
Bij alles wat we doen - communiceren, recreëren, werken, leren, reizen - moeten we ons verhouden tot de nieuwe technologische mogelijkheden. Het is niet verwonderlijk dat de impact van deze 'digitale revolutie' vaak vergeleken wordt met de industriële revolutie. De in de 19e eeuw gevormde industriële samenleving wordt thans getransformeerd tot informatie- of kennismaatschappij.
http://www.rks.nl/, 2000
Weer een eeuw later zitten we eind 20ste eeuw en dus temidden de derde industriële revolutie, de digitale revolutie. Aan die digitalisering doen we allemaal naarstig mee. Want wie hier aanwezig heeft er niet een mobiele telefoon? Een computer thuis? Een internet-aansluiting? Namen die wellicht binnen een eeuw als samenvatting van deze periode zullen dienen, zijn Bill Gates en Sillicon Valley.
http://www.steyaert.org/jan/publicaties/2003digitaalgezond.pdf, 2003
Ook tijdens het vorige fin de siècle werd intensief nagedacht, gedroomd en gedebatteerd over wat de nieuwe eeuw zou gaan brengen. Het ging toen over de internationale arbeidersbeweging, de schoolstrijd en de invoering van het algemeen kiesrecht. Een eeuw later, anno 1999, klinkt wederom de roep om vernieuwing. Het gaat nu om innovatie binnen het openbaar bestuur, de kennissamenleving en de 'digitale revolutie'.
http://www.iminet.org/html/visie/index_visie.html, 1999
"Het digitale paspoort wordt een belangrijke stap richting daadwerkelijke ketenomkering", aldus Pieper [...]. "Wie het digitale paspoort niet accepteert, staat buitenspel." De digitale revolutie zal volgens Pieper grote gevolgen hebben voor de bevolking. 'Netwerkvaardigheid' wordt volgens de hoogleraar belangrijker dan lezen en schrijven.
http://www.brabantsdagblad.nl/, Brabants Dagblad, 6 oktober 2000
Wat het filmaanbod betreft, heeft de digitale revolutie ook zijn vat op de wereld van de duistere zalen gekregen. In februari 2000 lanceerde Kinepolis als eerste in ons land met Toy Story 2 de eerste digitale film.
http://www.mm.be/nl/dossiers/MM48dosbiosc.htm
In hoeverre ook de Haagse IT digitale revoluties in zal kunnen luiden, hangt natuurlijk voor een groot deel af van de esprit van de deelnemers.
http://www.elo.nl/haagse-it/content/verslag01.htm, 2003