het beroepsgericht zijn.
het beroepsgericht zijn; het gericht zijn op een beroep, op beroepen of op de arbeidsmarkt; het afgestemd zijn op een beroep dat men later zal uitoefenen; het afgestemd op de arbeidsmarkt zijn.
Voorbeelden:
Het vmbo zet de laatste jaren alle kaarten op beroepsgerichtheid. Dat moet ook, want daardoor vallen minder leerlingen uit en stromen ze beter door naar vervolgopleidingen.
http://www.drs-online.nl/nieuws.php?ID=82, 8 november 2006
Anja Swennen onderzocht de ontwikkeling en professionalisering van de beroepsgroep lerarenopleiders. Zij ontdekte dat de kennis van opleiders steeds academischer en professioneler is geworden waardoor zowel de beroepsgerichtheid als het inhoudelijk niveau van de opleiding verbetert.
http://www.vu.nl/nl/nieuws-agenda/nieuws/2012/apr-jun/lerarenopleiders-steeds-professioneler-en-academischer.asp, 21 mei 2012
Essentieel voor het onderwijs van de KHLeuven is de beroepsgerichtheid. De studenten verwerven kennis, vaardigheden en houdingen die in hun latere beroep van groot belang zijn. Daarnaast is de KHLeuven ook studentgericht. Kijk maar naar de sterk uitgebouwde studentenbegeleiding.
http://www.khleuven.be/Over-de-KHLeuven/Missie-en-prioriteiten, 2007
Deze concrete context omvat evengoed de decretale bepalingen en de relatief autonome positie van de universiteit, als gegevens zoals personeelsbezetting, ruimtelijke mogelijkheden en studentenaantallen, de vooropleiding van de studenten, hun reeds verworven of nog te ontwikkelen cognitieve vaardigheden en houdingen, hun motivatie, de situering in eerste of tweede cyclus, de beroepsgerichtheid.
http://www.kuleuven.ac.be/kuleuven/
De competentiegerichtheid van ons onderwijs komt tot uitdrukking in de beroepsgerichtheid, de samenhang tussen kennis, vaardigheden en attituden, de persoonsgebondenheid en de mogelijkheid tot groei.
http://saxion.nl/wps/portal/abr/site/menu-1/content/onderwijsvisie/!ut/p/b1/jc9NbsIwEAXgs3AA7DFOXFgmxGmcklghLT_eoJRalRF2UJMCvX0NYlvo7Eb63tMMVniFlWuO5rPpTeua_WVXbCMjmss0YQR4moJIwlqGbEphEniw9iChIOOYRAAwBhCT2VPOaUFfAP6Xhz8mepjPsTLvFp22duj2qGvO_m5ktfseErRtXa9dj1r3ob9OZtcdTWc0XmJ1bX0uqiyexr61IAxEGL5WAtiompMbuPfVFRBe0gVLApDliHuQMT4fFwA1u4E7f5VZazU-2LfVTy12QTQY_AL25TY8/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
De inhoudelijke relevantie van de eindtermen in het licht van de criteria voor het bachelor- c.q. masterniveau en de mate van wetenschappelijkheid, respectievelijk beroepsgerichtheid.
http://www.vsnu.nl/show?id=3577=246, 2001