Anne Nijhof

Student aan de/het Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 10-12-2015

2015-12-10

Unique Selling Point

betekenis & definitie

Unique Selling Point is een marketing term. Het staat ook bekend als unique value proposition (UVP), unique buying reason (UBR) of als unique selling proposition.
Wanneer een bedrijf een Unique Selling Point voor zijn bedrijf of product heeft, onderscheidt hij zijn bedrijf of product van andere soortgelijke producten.

De afkorting van Unique Selling point is USP.
De Unique Selling Point van een bedrijf wil een bedrijf vaak delen met de wereld, want dit is wat hun anders maakt dan de rest. Dit kan onder andere vertoond worden in een reclame met een rationele boodschap stijl. USP in een reclame kun je herkennen aan dat het is gebaseerd op feiten. Bijvoorbeeld dat een bedrijf op een makkelijke locatie zit en makkelijk te bereiken is. Het bedrijf zit bijvoorbeeld overal in het land.
Door middel van aanprijzingen van een bedrijf of product met behulp van USP hoopt een bedrijf een grote klantenkring te kunnen verkrijgen of te behouden.
Anderen voorbeelden van een Unique Selling Point zouden kunnen zijn dat ze de goedkoopste aanbieder zijn op hun vakgebied of dat ze bijvoorbeeld de hoogste kwaliteit producten leveren.