Adriaan Wagenaar

Professional Speaker, Coach, Writer, Concept Devel

Gepubliceerd op 15-05-2017

Insultant

betekenis & definitie

Insultants zijn professionals binnen een organisatie die de organisatie uitdagen om fundamentele aannames ter discussies stellen. Het doel hiervan is om hardnekkige denkpatronen te doorbreken. Hierdoor is groei mogelijk in leiderschap, innovatie en talentontwikkeling. Insultants stellen vaak de ongemakkelijke vragen en organiseren projecten om de bestaande situatie te doorbreken.

Het woord 'insultant' kreeg vooral bekendheid door het boek The Breakthrough Company, van Keith McFarland. In tegenstelling tot 'consultants' die van buiten af organisaties adviseren, werken 'insulants' van binnen uit aan groei en verandering. McFarland en zijn team bestudeerden over lange tijd 7000 bedrijven uit onder meer de Fortune 500 lijst en vroegen zich af waarom het maar 9 van die bedrijven gelukt was om serieuze omzetverbeteringen te behalen gedurende de meetperiode. Volgens McFarland hebben veel organisaties ’behoefte aan een ander geluid’. Hij zag dat de ceo’s bij veel van de doorbraakstrategieën aanvankelijk niet eens achter het voorstel van de nieuwe aanpak stonden. Rondom de ceo hadden zich adviseurs en collega’s verzameld die de visies ondersteunden waar het meeste consensus over was. Daardoor ontstaat een blinde vlek. Tegenovergestelde meningen worden niet gewaardeerd en als lastig ervaren. Insultants zorgden er voor dat de noodzakelijke punten toch op de agenda bleven en ze lieten zich niet stoppen door de weerstanden. Insultants zijn in de praktijk niet de mensen die beledigend gedrag vertonen. Het zijn de professionals die het moeten hebben van hun bevlogenheid, volharding en hun vermogen om gemakkelijk verbinding te maken met mensen van verschillende achtergronden. Dit maakt insultants tot waardevolle medewerkers om organisaties en teams te helpen groei te realiseren door nieuwe invalshoeken te adopteren.