Logistieke begrippen omschreven

Redactie Ensie (2016)

Gepubliceerd op 26-10-2016

Arbeidstijdenbesluit voor het vervoer (ATB vervoer)

betekenis & definitie

Het Arbeidstijdenbesluit voor het vervoer is een wetgeving die onder andere de werkuren van bus- en vrachtwagenchauffeurs regelt. Het Arbeidstijdenbesluit vormt een onderdeel van de Arbeidstijdenwet. In Nederland wordt het Arbeidstijdenbesluit ook wel rijtijdenbesluit genoemd.

Het Arbeidstijdenbesluit zet regels op over arbeids- en rusttijden van werknemers. In hoofdstuk 2 van het Arbeidstijdenbesluit is specifiek geschreven voor het wegvervoer en is van toepassing op zowel het binnenlandse als het buitenlandse vervoer. Dit hoofdstuk wordt in België de wetgeving op de rij- en rusttijden genoemd.

Het besluit bestaat uit twee regelingen die gericht zijn tot de dagelijkse rust. Voor de standaardregeling geldt dat er bij een periode van 24 uur minimaal 11 uur aaneengesloten rust gehouden moet worden. Er bestaat ook een overlegregeling. Hierin is vastgesteld dat de dagelijkse rust maximaal drie keer week mag worden ingekort. Op deze drie dagen moet dan minimaal negen aaneengesloten uren rust gehouden worden.

Eén keer per week moet er minimaal een rusttijd van 45 aaneengesloten uren plaatsvinden. Dit moet uiterlijk na zes aaneengesloten werkdagen gebeuren. Ook hierbij is een verkorting van de rusttijd mogelijk. In dat geval moet er minimaal 24 uur aaneengesloten rust gehouden worden. De minder gemaakte rusturen moeten dan gecompenseerd worden bovenop de wekelijkse rust. Elke twee weken moet er minimaal 228 uur gerust worden. Als er nog uren gecompenseerd moeten worden kan dit aantal uren ook hoger zijn.

Volgens het Arbeidstijdenbesluit mag een chauffeur maximaal vier en een half uur achter het stuur zitten zonder onderbreking. Vervolgens dient er minimaal 45 minuten gerust te worden. Deze rustperiode mag verdeeld worden in twee delen, een eerste rustperiode van 15 minuten en een tweede rustperiode van 30 minuten.