Cadeaustelsel - is een concurrentie-middel, meer in het bijzonder toegepast in den detailhandel. Koopers van waren of prestaties wordt naast hun aankoop een geschenk gegeven, aangeboden of gegarandeerd.
Soms geschiedt dit aanbieden of geven tegen een geringe, blijkbaar slechts in schijn verlangde vergoeding. Een gebruikelijke vorm van het c. is het garandeeren van een geschenk bij inlevering van een bepaald aantal bij de aankoopen verstrekte bonnen. Voorstanders van het c. voeren aan, dat het een bijzondere reclamewaarde heeft, wijl het den consument bindt aan den leverancier (met name bij het bonnenstelsel) en voor hem tevens een gemakkelijke manier vormt om nuttige gebruiksvoorwerpen te verkrijgen. In zeer breeden kring wordt het c. echter als een euvel beschouwd.
Het cadeau wordt in den verkoopprijs van de waar of prestatie in rekening gebracht en werkt dus misleidend t.a.v. den juisten verkoopprijs. Op breede schaal toegepast ontneemt het c. zoo den consument een juist inzicht in prijsverhoudingen en maakt prijsvergelijking uiterst moeilijk. Het c. leidt vervolgens tot overbodige aankoopen door den consument, omdat het completeeren van reeds ontvangen cadeaux (serviezen bijv.) doel op zich gaat worden. Tenslotte bewerkt het c. den ondergang van winkeliers in die artikelen, waar cadeaux de normale aankoopen daarvan vervangen.
In vele landen bestaat reeds een wettelijk verbod of regeling van het c. In Nederland adviseerde de Staatscommissie van Wijnbergen (1928) tot scherpe wettelijke bestrijding. Voor den handel in tabaksartikelen is een verbod van het c. inmiddels tot stand gekomen. “Hubar”.