De digitale versie van een boek is een ebook. In een app(licatie) wordt het tekstbestand verrijkt met zoek, geluids- en beeldelementen. Mijn eerste ervaringen als appofiele uitgever deed ik op in 2008 met een app gebaseerd op Nicolaas Klei’s Supermarktwijngids. In 2011 verscheen bij Podium een BookApp op basis van Alles ruikt naar chocola van Sidney Vollmer, waarin onder andere een luisterboek geïntegreerd werd, zodat je, op de crosstrainer in de sportschool, in de roman verder kan gaan waar je thuis, lezend op papier of digitaal, gebleven was.
Zo wordt ook door andere uitgevers volop gepionierd. Een van de curieuze dingen in deze begintijd van het digitale lezen is dat een app, waarbij veel meer komt kijken dan alleen een omzetting van tekst naar ebook, een (psychologisch en feitelijk) lager prijsniveau kent dan een ebook (althans, vooralsnog). Dat wordt veroorzaakt door de eerste, bonte generatie apps van de meest uiteenlopende inhoud, die in de App Store ofwel voor een gering bedrag te krijgen zijn, ofwel gratis.