Siddhis. De yogis noemen er acht, tw:
1 .Anima, het vermogen om zo klein te worden als men wil, of om iets zo klein te maken als men wil;
2 Mahima, het vermogen om zo groot te worden als men wil, of om iets zo groot te maken als men wil;
3 Laghima, het vermogen om zichzelf of iets zo licht te maken als men wil;
4 Garima, het vermogen om iets of zichzelf zo zwaar te maken als men wil;
5 Prapti, het vermogen om alles te krijgen wat men verlangt;
6 Vashitwa, het vermogen om alles te beheersen/te bedwingen wat men wil;
7 Prakamya, het vermogen om alles, door middel van wilskracht, binnen bereik te brengen;
8 lshatwam, het vermogen om Heer te worden over alles. In de toestand van Samadhi, ontstaan/verkregen door middel van langdurige Meditatie, die slechts op haar beurt verkregen wordt door oneindige inspanning en versobering, vallen de o.v. de adept bij wijze van spreken in zijn schoot. Hij ontwikkelt een enorme gevoeligheid voor zijn medemens en omgeving, waardoor het lijkt alsof de grootste geheimen van mens en natuur achter helder glas verborgen zijn. De Jivanmukta ziet
alles, anticipeert alles en doorlicht alles met de waarheid die van hem uitgaat. Zowel de christelijke mysticus als de yogi waarschuwt echter voor misbruik van de o.v. De laatste kunnen namelijk een geweldige hindernis zijn op de weg naar Zelfrealisatie als iemand er aan verslaafd raakt. De yogaweg is een individuele weg en voor ieder individu liggen de perspectieven, kansen en mogelijkheden anders. Van sommige yogi's lijkt het alsof ze helemaal geen o.v. bezitten, maar zij kunnen een grote contemplatieve kracht bezitten, of een verreikend psychologisch inzicht. Iedere yogi heeft zijn eigen gave, een terrein waarop hij uitblinkt.
De één is beter geschikt voor de Jnanamarga en de ander voor de Raja-Marga. Ramana Maharshi, die er zelf nooit prat op ging bovenzinnelijke vermogens te hebben en ook de hele dag geen 'wonderen deed', waarschuwde fel tegen de Siddhis: 'Het occulte is een obstakel op de weg naar geestelijke bevrijding. Krachten en zelfs de begeerte naar krachten hinderen de zoeker. Thaumaturgische vermogens moet men afwijzen, ook al krijgt men ze spontaan aangeboden, want het zijn molenstenen die aan de geest gaan hangen en de mens meer en meer naar omlaag trekken. Mukti is niet gelegen in het hebben of gebruiken van o.v. Mukti wordt alleen maar gevonden in Absoluut Bewustzijn.'
Zie ook nog: Krachten; Samyama.