is de naam waarmede wel eens de spoorlijnen in Klein-Azië in het algemeen worden aangeduid, daar Klein-Azië als provincie van het vroegere Turkse rijk Anatolië werd genoemd, hoewel die naam feitelijk alleen op de westelijke helft van het schiereiland betrekking heeft. Zo wordt ook de naam Anatolische spoorwegen beter beperkt tot de lijn (met zijtakken), welke van Haidar Pasja, nabij Skoetari (de Aziatische voorstad van lstanboel) aan de Bosporus, in Z.O. richting dwars door Klein-Azië voert.
De eerste spoorlijnen op het schiereiland kwamen na de Krimoorlog met Engels kapitaal tot stand en wel van Smyrna uit. Daarentegen werd door de Turkse regering zelf in 1870 het eerste gedeelte der Anatolische spoorwegen, nl. van Haidar Pasja naar Ismid, ter lengte van 70 km gebouwd, evenwel spoedig aan een Engelse maatschappij verpacht. Toen echter, na jarenlange onderhandelingen en kuiperijen door belanghebbenden van verschillende nationaliteit, een groep financiers onder leiding van de „Deutsche Bank” te Berlijn er in slaagde in 1888 van de Turkse regering concessie te verkrijgen voor de aanleg en de exploitatie van een spoorlijn van Ismid over Eskisjehir naar Angora (485 km), werd haar tevens het traject Haidar Pasja-Ismid tegen betaling van 6 millioen francs afgestaan. Dit gedeelte werd verbeterd, bij Haidar Pasja werden havenwerken en graansilo’s aangelegd en in de jaren 1889-1892 de lijn Ismid-Angora (thans: Ankara) en de zijtak Hamidié-Adabasar, samen 495 km lang, geheel voltooid. In het volgend jaar gaf de Turkse regering concessie tot verlenging der lijn van Angora naar Kaisarie met zijlijn Eskisjehir-Konia (vanwaar weer een tak van Adabasar naar Kjoetahia), welk traject, in het geheel 444 km lang, in 1896 gereed kwam. In 1912 kreeg de maatschappij toestemming tot uitbreiding van het net met een 60 km lang lijntje van Adabasar uit.
Voor de ontwikkeling van het land is de aanleg van deze spoorlijnen van grote betekenis geweest. De totale lengte bedroeg in 1912: 1033 km; het kapitaal werd grotendeels door Duitsland geleverd. Over de verbinding via de Cilicische passen met Syrië en Mesopotamië z Bagdadspoorweg.