Sport en beweging

Margreet Weide (2006)

Gepubliceerd op 09-12-2022

Gesprekstechniek

betekenis & definitie

Bewust beleid bij een zakelijk gesprek. Een gesprekstechniek bestaat uit de volgende onderdelen;

1. gespreksdoel (communicatiedoel): dat wat je met het gesprek wilt bereiken;
- kennisdoel: informatie, meningen, ideeën verzamelen en uitwisselen;
- houdingsdoel: een bepaald gevoel bij de ander oproepen;
- gedragsdoel: een ander tot actie of tot gedragsverandering aanzetten.
2. gespreksopbouw: indeling van een gesprek in fasen:
- aanloopfase: begroeting en opening van het gesprek (formeel of informeel);
- planningsfase: doornemen van het verloop van het gesprek;
- themafase: bespreken van het eigenlijke onderwerp;
- slotfase: afronding: maken van een samenvatting van het gesprek, vervolgafspraken maken en afscheid nemen.
3. gespreksvaardigheden: bewust communiceren om een boodschap zo goed mogelijk over te brengen of te begrijpen door;
- aandachtgevend gedrag: dusdanig gedrag vertonen dat de gesprekspartner voelt dat er aandacht is voor zijn verhaal; dit kan door verbaal gedrag (aanmoedigende woorden) en door non-verbaal gedrag (open houding, knikken, stiltes laten vallen);
- actief luisteren;
- juiste vragen stellen;
- samenvatten.

< >