(ook: Kwangtsjow), Chinese stad, hoofdstad van de prov. Kwangtoeng, 3 mln. inw. Kanton is de poort voor de handel met het buitenland, vooral door de Chinese Exportbeurs, waar het land zijn produkten toont. De stad is het centrum van het dichtbevolkte, agrarische deltagebied van de Si-tjiang. De industrie neemt in betekenis toe: machine-, textielen luciferfabrieken, cementindustrie, drukkerijen, scheepsbouw, chemicaliën en levensmiddelen. Verder zijn de traditionele handwerken er nog van betekenis (vervaardiging van porselein, ivoor, waaiers enz.). Door de spoorlijn naar Woehan heeft Kanton verbinding met het achterland, de spoorweg naar Kowloon is de toegang vanuit Hongkong. Whampoa is Kantons buitenhaven, die bereikbaar is voor schepen tot 10000 t. De Chinese regering heeft door een groots bouwprogramma uit te voeren een eind gemaakt aan het wonen op boten in de rivier. GESCHIEDENIS. Kanton was reeds tijdens de Han-dynastie een centrum van overzeese handel met Zuiden West-Azië tot het Romeinse Rijk toe. In de 9e eeuw werd er een Arabische handelsfactorij gevestigd. Met de inname van Kanton en de vernietiging van de Chinese vloot ten zuidwesten van de stad in 1279 voltooiden de Mongolen de verovering van China. Tijdens de Ming-dynastie was Kanton opnieuw een belangrijk handelscentrum. Tijdens de Tj’ing-dynastie (1644—1912) werd Kanton aanvankelijk getroffen door een handelsbeperking in verband met de onstabiele situatie in het kustgebied. Nadat de Mantsjoes Zuid-China definitief onderworpen hadden, werd Kanton in 1683 opengesteld, ook voor de Europeanen. In de 18e eeuw werd de handel met de Europeanen geheel in Kanton geconcentreerd (in 1725 vestiging van een Franse factorij, in 1762 van een Ned.). In de 19e eeuw liep de handel snel terug als gevolg van de opkomst van Hongkong. Van 1917—26 was Kanton de zetel van de Kwomintang-regering; in 1927 werd er een communistische greep naar de macht (Commune van Kanton) bloedig onderdrukt. Van 1938—45 werd de stad bezet door de Japanners. LITT.
L.Dermigny, La Chine et l’Occident; le commerce à Canton au 18me siècle, 1719—1833 (3 dln. (1964).