John, Engels cineast en filmproducent, *26.4.1898 Deanstown (Schotland), ♱19.2.1972 Bath. Grierson studeerde aan de universiteit te Glasgow en ging in 1924 naar de VS om de invloed van de massamedia op de publieke opinie te bestuderen . Zijn keuze voor het medium film werd vooral bepaald door zijn ontmoeting met R.→Flaherty, aan wiens scenario voor de film Moana (1926) hij meewerkte.
In 1928, terug in Engeland, leidde hij te Londen de Empire Marketing Board Film Unit. In 1929 regisseerde hij zijn enige film als regisseur, Drifters. Dit was een documentaire over de drijfnetvissers op de Noordzee, waarmee hij de grondslag legde voor de Engelse documentaire school. In 1933 kreeg Grierson de leiding van de Post Office Film Unit en onder hem maakten vele jonge filmers hun films, o.a. A.→Cavalcanti (Pett and Pott, 1934; Coal face, 1935; We live in two worlds, 1937), Basil Wright (Song of Ceylon, 1934; Nightmail, 1936, samen met Harry Watt; Children at school, 1937) en Len Lye (Trade tattoo, 1936). Van 1939—45 bestuurde Grierson de National Film Board of Canada en produceerde hij met Stuart Legg de filmserie The world in action.
Voor de Schotse televisie produceerde hij de serie This wonderful world (1957-68). Te Montreal was Grierson in zijn laatste levensjaren docent massacommunicatie. Flij was filmadviseur van diverse regeringen, o.a. die van India (1970). Grierson is van grote betekenis geweest voor de documentaire film; onder zijn invloed is in het Britse filmen het documentaire realisme ontstaan dat zich na 1945 in de Britse speelfilm heeft voortgezet. litt. H.Forsyth Hardy, Grierson on documentary (1966); A.Lovell en J.Hillier, Studies in documentary (1972); A.Tudor, Theories of film (1974).