Mediageweld is virtueel geweld dat in de werkelijke wereld soms tot agressief gedrag leidt.
Mediageweld, dat zich zowel op sociale media als in andere vormen manifesteert, roept vragen op over de relatie tussen virtueel en fysiek geweld. Gewelddadige games, films en online platforms, zoals die in de manosfeer, kunnen mimetische verlangens aanwakkeren en bijdragen aan desensibilisatie voor geweld bij jongeren. Beloningssystemen, influencers en algoritmisering spelen een rol bij de verspreiding van dit geweld.
Hoewel de directe oorzakelijke relatie tussen mediageweld en straatgeweld onzeker blijft, staat vast dat de impact van sociale mediaverslaving op individuen en de samenleving als geheel voor een nieuwe slechte gewoonte heeft gezorgd. Vergelijk bijvoorbeeld de gewelddadige games van de hedendaagse videogame-industrie met de verslavende nicotine van de tabaksindustrie van weleer. Dit is een schadelijke praktijk die door financieel belanghebbenden met opzet en kennis van agnotologie in stand wordt gehouden.
Dit betekent dat schoolkinderen de vaardigheid moeten ontwikkelen om verantwoord met smartphones en andere media om te gaan. Overheden en Europese wetgeving zijn hierbij onmisbaar om richtlijnen en bescherming te bieden tegen de negatieve effecten van mediageweld.