zeestraat tussen het Deense eiland Sjaelland en Zweden. Reeds in de 13e eeuw belangrijk voor de Ned. handel (→ Ommelandsvaart).
Sluiting van de Sont had dan ook funeste gevolgen voor de Ned. economie. De oorlogen tussen Zweden en Denemarken hebben de vaart door de Sont meermalen belemmerd. Zo veroorzaakte de sluiting tijdens de Zevenjarige Oorlog tussen Denemarken en Zweden (1563-70) een diepe malaise, die invloed had op het ontstaan van de → Beeldenstorm. Nog belangrijker werd de Sont voor de Ned. handel tijdens de Noordned. Republiek (→ Nederland, Soc.-econ. gesch.). Om te voorkomen dat de Sont geheel in Zweedse handen zou komen, nam de Republiek deel aan de Vierde → Noordse Oorlog.
In de 18e eeuw ging het Ned. aandeel in de Sontvaart achteruit door toeneming van de Engelse en Scandinavische scheepvaart en die van de Duitse steden. Ook de concurrentie van de Zweedse haringvisserij sinds 1750 werd voelbaar. (Ned. aandeel vervoer haring door de Sont bedroeg 1661—70: 90 % en 1761—70: 5,3 %). In 1780 bedroeg het Ned. percentage van de schepen die de Sont passeerden nog slechts 1.4%. → Sonttol.Litt. E.C.G.Brünner. Die danische Verkehrssperre und der Bildersturm in den Niederlanden im Jahre 1566 (in: Hansische Gesch. bl. 1928); A.E.Christensen. Dutch trade to the Baltic about 1600 (1941); H.A.H.Boelmans Kranenburg. De haringexport naar het Oostzeegebied in de 18e eeuw (in: TvG 1959); J.A.Faber, Friesland en de Sontvaart (in: It Beaken 1959); P.Desfeuilles. La navigation a travers le Sund en 1784 (in: Ann.
Ec. Sociétés Civilisations 1959); J.G.van Dillen. Van Rijkdom en Regenten (1970): W.S.Unger, Trade through the Sound in the 17th and 18th centuries (in: Ec. Hist. Review 1959/60).