geheven door de koningen van Denemarken. Bij het traktaat van Spiers (1544) gesloten tussen Karel V en Christiaan III van Denemarken garandeerde de Deense koning aan de Nederlanders de vrije vaart door de Sont tegen betaling der gewoonlycke tollen.
In de 17e eeuw werden de tolgelden steeds verhoogd en de controle verscherpt; 1643 kwam er een nieuwe tol bij, het havengeld; 1645 zette Holland in de Staten-Generaal door dat → C.Witte de With met een vloot van 47 oorlogsschepen 300 koopvaarders door de Sont konvooieerde zonder tolbetaling. Als gevolg van deze actie sloot Denemarken het Verdrag van Christianopel (1645), waarbij de Sonttollen aanmerkelijk werden verlaagd, terwijl de visitatie werd afgeschaft. Bij het Redemprierraktaat van 1649 tussen Denemarken en de Republiek werd de Sonttol voor Ned. schepen afgekocht tegen een jaarlijkse betaling van ƒ350000. De Sonttoltabellen zijn een belangrijke bron door hun gegevens over het scheepvaart- en warenverkeer.Litt. G.W.Kernkamp. De sleutels van de Sont (1890); C.E.Hill, The Danish Sound dues and the command of the Baltic (1926); W.S.Unger, De Sonttabellen (in: TvG 1926); N.Ellinger Bang en K.Korst. Tabellen over Skibsfart og Varetransport gennem 0resund 1497-1783 (1906-53); W.S.Unger, De publicatie der Sonttabellen voltooid (in: TvG 1958).