Ewoud Sanders woordenboeken

Ewoud Sanders (2019)

Gepubliceerd op 20-02-2019

computerkleding

betekenis & definitie

Er zijn verschillende namen voor in omloop: behalve computerkleding ook intelligente kleding, slimme kleding, wearable electronics, i-wear en Industrial Clothing Design (ICD+). Sommige namen doken eind 1999 op, de meeste in de loop van 2000, zoals computerkleding, dat op 25 augustus debuteerde in de Volkskrant: ‘Broeken die waarschuwen als je je sleutels vergeet. Sport-bh’s die aanmoedigen als de spieren dreigen te verzuren. De mode-industrie verwacht veel van computerkleding.’

De belangrijkste pionier op het gebied van i-wear is het Brusselse informaticabedrijf Starlab. In november 1999 presenteerde Starlab plannen voor een digitale overjas of telefoonjas. Die jas is voorzien van een microfoon in de kraag, een antenne op de rug en een toetsenbord op de mouw. Daarnaast werkt Starlab aan een trainingspak met een klein beeldscherm met informatie over hartslag, luchtzuiverheid, lichaamstemperatuur en zweetafscheiding. Bovendien denkt men aan jassen die met behulp van het Global Positioning System (GPS) de weg wijzen in een vreemde stad. Het is allemaal geen grap: het onderzoek van Starlab wordt mede gefinancierd door Adidas, France Télécom, KPN, Levi’s, Nokia, Samsonite en Seiko.

De eerste slimme jas kwam in september 2000 op de markt en is gemaakt door Levi’s en Philips. Het gaat om een winterjack met ingebouwde mobiele telefoon en een mp3-speler (een woord dat we sinds 1998 kennen). De ICD+-jas kost tweeduizend gulden. Er zijn er 600 gemaakt, waarvan 48 voor de Nederlandse markt.

Starlab was niet erg onder de indruk van deze jas. Een woordvoerder zei tegen de Volkskrant: ‘De telefoon en de mp3-speler staan via draden met elkaar in verbinding. Dat zou beter draadloos kunnen. Bovendien heeft de jas nog geen contact met internet.’