Lexicon Beeldende Kunstenaars

Pieter Scheen (1980)

Gepubliceerd op 29-01-2021

Weissenbruch, hendrik johannes (‘j.h.’)

betekenis & definitie

Geb. Den Haag 19 juni 1824, overl.

Den Haag 24 maart 1903. Leerling van J. J. Löw (1840-1843 tekenen), A. Schelfhout (korte tijd) en van de Haagse Akademie v. B.K. (1843-1850) olv.

B. J. van Hove. Werkzaam in Den Haag (Dekkersduin), Scheveningen, Haarlem en Noorden. Schilder en vooral aquarellist van landschappen, strandgezichten, een enkel interieur en stadsgezicht. Heeft ook geëtst en gelithografeerd. Wordt als een van de grootste meesters van de Haagse School beschouwd.

Gaf les aan V. Bauffe, T. E. A. de Bock, J. J. Heppener en zijn zoon Willem Weissenbruch. Was lid van ‘Pulchri Studio’ in Den Haag.Tentoonstellingen Amsterdam, Antwerpen, Den Haag, Rotterdam, enz. 1847-1897 (en later): stadsgezichten, later meer landschappen, omgeving van Den Haag (Dekkersduin), Haarlem, Gouda, Boskoop, Noorden (Nieuwkoop) en strandgezichten, vnl. te Scheveningen. Veel aquarellen: poldergezichten en de plassen (Nieuwkoop, enz).

AMSTERDAM -Rijksmuseum: gezicht bij de Geestbrug; doorkijkje in het onderhuis van Weissenbruch’s woning; stalinterieur; bosgezicht Barbizon; duinlandschap; landschap met boerderij bij een plas; boerenhuis aan een vaart; boereninterieur; herfstlandschap; strandgezicht; de molen. Aquarellen: ophaalbrug bij Noorden; stadsgezicht met schepen; gezicht op een kade; binnenplaats; hoek van een binnenplaats; strandgezicht. -Rijksprentenkabinet: tekeningen, w.o. landschap met molen (vroeg werk, tek. in O.I. inkt en witte olieverf). -Stedelijk Museum: landschap onder bewolkte lucht; duinlandschap ; zittende man; gezicht op drie molens; strand; het gemaal; zeegezicht; stadsgezicht; in de tuin van de schilder. -Museum Willet-Holthuysen: langs de vaart (aquarel). ARNHEM -Gemeentemuseum: landschap met water; molen aan een vaart DORDRECHT -Dordrechts Museum: landschap met een vaart; landschap (schets, ongemerkt). -Rijksmuseum Van Bilderbeek-Lamaison: Noorden bij Nieuwkoop; het Vaartje te Noorden; boerderij in de polder. ENSCHEDE -Rijksmuseum Twenthe: molen aan een vaart. GOUDA Museum ‘Het Catharina-Gasthuis’: boerderij in polderlandschap (collectie Arntzenius). GRONINGEN -Groninger Museum (w.o. collectie Veendorp): polderlandschap; landschap bij Noorden (aquarel); het oude molentje (aquarel); polderlandschap met man in roeiboot (aquarel); een krijttekening, DEN HAAG -Gemeentemuseum: gezicht op Haarlem; Kazernestraat te Den Haag; riviergezicht; schip met getaand zeil; landschap bij Dekkersduin; strandgezicht 1887; Souvenir de Haarlem; huisje van de klompenmaker te Noorden; boerenerf; schip in volle zee; schelpenkar; molentje; strandgezicht 1901; Zeeuws strand 1901; schip aan het strand; markt bij avond (aquarel); interieur met antieke kast (aquarel); enz -Rijksmuseum H.

W. Mesdag: een maan effect (aquarel); aan het strand te Scheveningen (aquarel); vrouwtje aan de was (houtskooltekening); landschap (sepiatekening). HAARLEM -Frans Halsmuseum : landschap (aquarel). -Teylers Stichting: Dekkersduin; de molen, HEINO -Stichting Hannema-De Stuers: een straat in Vlissingen. LAREN (N.H.) -Singer Museum: kwekerij; aan de kust. MIDDELBURG -Zeeuws Museum: strand te Scheveningen; stadsgezicht, oss -Jan Cunen Museum: boerderij te Nieuwkoop (1891); polderlandschap (1898); polderlandschap met bruggetje, OTTERLO -Rijksmuseum Kröller-Müller: haven (aquarel); stadsgezicht bij maanlicht (aquarel). ROTTERDAM -Museum Boymans-van Beuningen: landschap met molen bij Schiedam; bleekveld; boerderij bij de duinen; strandgezicht; tekeningen en aquarellen, w.o. landweg met koeien (aquarel); riviergezicht (aquarel); landweg met bruggetje (aquarel); enz UTRECHT -Collectie van Baaren: bosgezicht ‘Sous Bois’; bomschuit voor de kust Tentoonstellingen Frans Buffa & Zonen Amsterdam (cat. 1899, inleiding door J.

H. Rössing); Pulchri Studio Den Haag (cat. juni 1924); Singer Museum Laren (N.H.) (cat. dec. 1960-jan. 1961).


Kunstkronijk 1860 (bldz. 54) en 1867 (bldz. 6); Elsevier lII, 1892 (F. A. E. L. Smissaert, bldz. 425-440), LXVIII,1924 (Kroniek), XCIV, 1937 (Kroniek) en C, 1940 (H. E. van Gelder, bldz. 536-543); Maandblad v.

Beeldende Kunsten 1924 (Just Havelaar, bldz. 165-172) en 19}9 (H. P. Bremmer, bldz. 291-29}).


C. Vosmaer: 'Onze hedendaagsche schilders’, Amsterdam 1885; Schildersboek I, 1898 (Smissaert, bldz. 123-138);E B. Greenshields: The subjective view of landscape painting’, 1904. H. E van Gelder: ‘J. H. Weissenbruch’ (Palet-serie), Amsterdam 1940; Colmjon-Scheen: ‘De Haagse School’, Rijswijk 1950; W. J. de Gruyter: ‘De Haagse School’(deel I), Rotterdam 1968.

Gram 1880; Luns; Lurasco; Marius; Nieuw Nederlandsch Biografisch Woordenboek X; Plasschaert; Scheen 1946 en 1970; Thieme-Becker; Van Hall I, II en port.; Waller; Wurzbach.

< >