Virale marketing betekenis & definitie

Virale marketing uit zich in de berichten, die rondzwerven op Facebook en Twitter en zich verspreiden als een olievlek.

Virale campagnes. Wie kent ze niet? Filmpjes, die rondzwerven op Facebook en Twitter en zich verspreiden als een olievlek. Iedereen praat erover. Die ene foto, waar iemand een verhaal bij bedacht heeft, waarvan niet zeker is of het waar is. Zoals die selfie van president Obama tijdens de begrafenisplechtigheid van Nelson Mandela. En dan die duikvlucht van Van Persie tijdens de wereldkampioenschappen voetbal, die op allerlei manieren gepersifleerd werd.
Content met virale potentie creëren is één ding, maar het sneeuwbaleffect teweeg brengen van de verspreiding van berichten, video, beeldmateriaal of andere content is een andere uitdaging. Daar is de betrouwbaarheid van de autoriteit, de deskundige voor nodig.
Virale berichten zijn van deze tijd. Smartphones en sociale media zorgen voor een razendsnelle verspreiding van nieuws en beeldmateriaal, dat op een of andere manier onder de aandacht van de verspreiders komt.
En de verspreiders zijn de gebruikers zelf, de eigenaren van de mobiele telefoons en Twitter- of Facebookaccounts. Niet meer, zoals vroeger, de traditionele media.“Virale marketing = snelheid en bereik”, aldus Atika Aafar op Realimpact. De ingrediënten voor “virale impact” zit in het volgende:

* Originaliteit, humor, intelligentie en verrassing zijn belangrijke kruiden.
* De ontvanger moet bereid zijn zender te worden. Die associeert zich met de actie, want anders stuurt die ontvanger het bericht niet door. Daarom is het van belang, dat de actie mensen aanspreekt.
* Wanneer er ook maar een commercieel luchtje aan een campagne dreigt te hangen, zal het niet viraal gaan. Daar doen ontvangers liever niet aan mee.