v. (-s), (ook: vliegtuigkarakteristiek), kromme in een polair diagram, waarin op de verticale as (𝑦-as) de draagkrachtscoëfficiënt C1 en op de horizontale as (𝘹-as) de weerstandscoëfficiënt CD wordt uitgezet, en waarbij in een aantal punten van de kromme de bijbehorende invalshoek 𝑎 van de vleugel is aangeduid.
De totale weerstand die een vliegtuig bij zijn beweging door de lucht ondervindt, de vliegtuigweerstand (D), is opgebouwd uit de als gevolg van de door de vleugel opgewekte draagkracht optredende geïnduceerde weerstand Di de hoofdzakelijk van de vorm van het vleugelprofiel afhankelijke profielweerstand Dp ( vleugelweerstand) en de schadelijke weerstand Ds veroorzaakt door de niet primair voor het leveren van draagkracht tot het vliegtuig behorende onderdelen, zoals romp, motorgondels, staartvlakken en onderstel. Derhalve is D = Di + Dp + Ds. Na deling door ½ 𝜚 ᐧ V2 ᐧ S ( drift, LUCHTVAART) volgt: CD = CD,i + CD,p + CD,s.. Het polair diagram met de vliegtuigpolaire, waarin doorgaans ook nog de momentenlijn (de Cm-lijn, drukpunt) is getekend, vormt de basis voor alle prestatieen stabiliteitsberekeningen van het vliegtuig.