o. (—en),
teken op een voorwerp aangebracht om het van andere te onderscheiden of om aan te duiden dat het tot een bepaalde categorie of bij iets anders hoort, onderscheidingsteken, stempel: ergens een merk op zetten; een geborduurd merk op een zakdoek; een merk aanbrengen op bomen die gekapt moeten worden; (scheepvaart) teken op de steven, van afstand tot afstand geplaatst, om de diepgang aan te duiden; keur (op edele metalen): zilvermerk; uit een of meer woorden of figuren bestaand, onderscheidend teken, door een producent of handelaar aangebracht op door hem in het handelsverkeer gebrachte artikelen of de verpakking ervan, m.n. fabrieks-of handelsmerk: wat voor een merk staat erop?; wijn van een goed merk; collectief merk, op gezag of op verzoek van een privaatrechtelijke collectiviteit aangebracht door fabrikanten of handelaars op door hen in het handelsverkeer gebrachte artikelen, om door die collectiviteit beoogde doelen (b. v. garantie ten aanzien van herkomst of kwaliteit, handhaving van bepaalde prijzen, suggestie van hoge waarde) te bereiken; (bij overdr.) onder een merk bekende artikelen, een bepaalde soort van koopwaar die een teken als onder
2. genoemd draagt: mijn sigaren bevielen mij niet meer, ik heb eens een ander merk genomen; (gemeenz.) hij is een geschikt merk, een geschikt persoon; (ironisch) een fijn merk, een fraai heerschap, een mooi nummer; (fig.) kenteken: het merk van zijn eeuw dragen; spoor dat op iets wordt achtergelaten.
Het fabrieks- of handelsmerk is een facet van de produktdifferentiatie. Enerzijds wordt het produkt herkenbaar voor de afnemer, anderzijds kan door het merk de producent aan de afnemer zekerheid bieden omtrent herkomst en kwaliteit van het produkt. Het onderscheidend teken bestaat uit een of meer woorden, letters, cijfers, eventueel in samenhang met afbeeldingen, of alleen uit afbeeldingen (portret, embleem, monogram, meetkundige figuur). Men spreekt wel van sterke en zwakke merken; in het eerste geval wordt het merk door het publiek gevraagd, in het tweede is de afzet mede afhankelijk van de overredingskracht van de verkoper.
Het merkbeeld kan door reclame worden ondersteund. Het fabrieks- of handelsmerk wordt wettelijk beschermd (merkenrecht), waardoor de producent tegen oneerlijke concurrentie en de afnemer tegen vervalsing worden beschermd.