Management begrippenlijst

Drs. J. Heemstra & Drs. H.E. Wijnberg (1991)

Gepubliceerd op 03-05-2017

Projecttype

betekenis & definitie

Onder project en projectorganisatie is een aantal hoofdtypen met varianten van projectorganisatie onderscheiden, met een aanduiding van de structurele, procedurele en personele consequenties.

Daarbij is gebruik gemaakt van de criteria complexiteit van coördinatie, tijdsduur innoverend karakter, mate van omvang en de mate van herhaling ter zake van de probleemsituatie.

Naar projectdoel, inclusief de daarbij behorende typen van projectorganisatie, onderscheidt men

a. Projecten gericht op het procesmatig veranderen van organisatiestructuren, organisatiegedrag en menselijke attitudes (de organisatie-ontwikkelingsprojecten).
b. Projecten onder gewone omstandigheden met meestal een concreet aan te geven, veelal technisch projectdoel (de gewone projecten).
c. Projecten gericht op de uitvoering van taken met hoge prioriteit op relatief korte termijn (de task-force-projecten).
d. Projecten op multidisciplinaire basis, veelal in matrixverband.