Management begrippenlijst

Drs. J. Heemstra & Drs. H.E. Wijnberg (1991)

Gepubliceerd op 03-05-2017

Human engineering

betekenis & definitie

Taylor, de grondlegger van het scientific management, beschouwde de organisatie als een technisch-economische eenheid. Daarin kon de arbeider zijn maximale produktie niet halen zonder een systematische ondersteuning tot in alle facetten van de uitvoerende taak. De taak diende daarom te worden ontleed in zijn samenstellende delen, om vervolgens weer elk deel op zijn specifieke kenmerken te analyseren. Arbeidsanalyse, taakverdeling, tijd- en bewegingsstudies, werkvoorbereiding en processtudies werden ontwikkeld en toegepast om de werkmethoden te verbeteren, en dientengevolge de arbeidsproduktiviteit te verhogen.

Tevens werd de behoefte aan een industriële psychologie in verband met de selectienoodzaak (persoonlijkheids- en geschiktheidstesten enzovoort) in de hand gewerkt.

In de loop van de jaren zij n de ideeën van Taylor verder uitgewerkt en verfijnd door Gilbreth, Emerson, Gantt en anderen. Zie ook Scientific management, Arbeidsanalyse, Bedrijfskundige, Atomie. Verwant begrip: Social engineering.