Logistieke begrippen omschreven

Redactie Ensie (2016)

Gepubliceerd op 12-10-2016

Kilometerbeprijzing

betekenis & definitie

De kilometerbeprijzing, ook wel kilometerheffing genoemd, was een plan van de Nederlandse regering. Volgens dat plan moest er een financiële heffing komen voor gemotoriseerd verkeer, gebaseerd op het aantal gereden kilometers. De hoogte van de heffing zou afhangen van het tijdstip en de locatie waar gereden wordt.

Het doel van de Nederlandse regering om kilometerbeprijzing in te voeren was het ontmoedigen van verkeer op drukke tijdstippen en locaties. Vervoermiddelen die een hogere schadelijke uitstoot hebben zouden volgens de kilometerbeprijzing ook zwaarder belast worden. Het gebruik van milieuvriendelijke voertuigen zou hiermee gestimuleerd worden. Om kilometerbeprijzing daadwerkelijk toe te passen zou de overheid over gegevens moeten beschikken die aantonen hoeveel kilometers een voertuig maakt. Over deze kilometers zou dan vervolgens een heffing betaald worden. Kilometerbeprijzing werd in 2012 geïntroduceerd maar werd tegengehouden door het kabinet Rutte-1.

Er was in Nederland veel kritiek op het plan van de regering om kilometerbeprijzing in te voeren. Het argument dat files korter zouden worden door de invoering van kilometerheffing was omstreden. Hoe hoog de overheid het gebruik van gemotoriseerd voertuig zou belasten, werknemers moeten toch op hun werk komen. Het idee dat veel automobilisten met het openbaar vervoer zouden reizen of zelfs zouden verhuizen, werd in twijfel getrokken.

Een alternatief voor de invoering van kilometerbeprijzing is het gebruik van tolwegen. Bij het betreden van een weg moet er dat meteen een bepaald bedrag betaald worden. Op deze manier zou de drukte op bepaalde snelwegen teruggebracht kunnen worden. Desondanks doet de invoering van tolwegen niets tegen de bescherming van het milieu. In veel Europese landen zoals Italië en Frankrijk wordt al jaren gebruik gemaakt van tolwegen.