Culinair van A tot Z

Peter Joh. M. Zuidweg (2016)

Gepubliceerd op 02-05-2017

Schwarzkopf management

betekenis & definitie

Een door Norman Schwarzkopf, opperbevelhebber van de geallieerde strijdkrachten tijdens de Golfoorlog (1990-91) geïntroduceerde managementfilosofie, ook ‘Norman management’ genoemd. De belangrijkste lijnen hierin zijn:

a. Duidelijk en eerlijk: werknemers werken beter als ze weten waar ze aan toe zijn, wat de gevaren zijn en wat het doel is Ook bij slecht nieuws werkt openhartigheid het best. Wie informatie achterhoudt, schept wantrouwen.
b. Flexibel: Maak plannen, maar durf ervan af te wijken als de realiteit anders is.
c. Delegeer: Houd je als manager met de strategie bezig, laat operationele zaken over aan anderen. Draag visie uit, motiveer, maar geef ruimte in de uitvoering. Vertrouw je ondergeschikten. Ter plaatse genomen beslissingen kunnen de kansen in je voordeel doen keren.
d. Loyaliteit: Stel realistische eisen, waaraan je ook zelf kunt voldoen. Geef medewerkers de gelegenheid zich met je te identificeren.
e. Verzamel kennis: Zorg altijd dat je van veel zaken op de hoogte bent; alles wat je meer weet dan de concurrent, helpt.
f. Organiseer: Een goede logistiek gebaseerd op ‘de juiste man op het juiste moment op de juiste plaats’ is van essentieel belang voor werknemers en gasten/klanten.