Katholieke Encyclopaedie

Uitgeverij Joost van den Vondel (1933-1939)

Gepubliceerd op 18-09-2019

Marktanalyse

betekenis & definitie

(handelsecon.), het onderzoek naar de samenstelling van het afzetgebied, als zoodanig een onderdeel van het conjunctuuronderzoek. Sinds eenigen tijd heeft deze analyse een meer wetenschappelijk karakter gekregen, waarbij de markt niet alleen geographisch wordt beschouwd, maar waarbij de markt meer abstract wordt bezien als de verhouding tusschen vraag en aanbod.

Bij dit onderzoek kan men m. nog onderscheiden van marktwaarneming, waarbij de eerste een statisch karakter heeft en de opmeting doet voor het oogenblik, terwijl de marktwaarneming meer dynamisch van karakter is en dus de ontwikkeling der marktverschijnselen gadeslaat.

Het doel van het marktonderzoek is om gegevens te verzamelen t.a.v. alle factoren, die den afzet van een artikel beheerschen, zooals kennis van de concurrentie en van de bestaande behoeften, inzicht in de koopkracht. kennis van de seizoenschommelingen en van den aard der afnemers.

De door een marktonderzoek verkregen gegevens worden meestal volgens mathematische methoden verwerkt. Vooral voor het onderzoek in ver afgelegen markten wordt bij het verzamelen en het verwerken der gegevens veelal gebruik gemaakt van instellingen, die zich op dit gebied hebben gespecialiseerd. de Quay.