Joost Nijsen

Oprichter van Uitgeverij Podium

Gepubliceerd op 13-06-2017

Avonturiers

betekenis & definitie

Uitgevers zijn avonturiers. Je moet ook wel een beetje verslaafd zijn aan risico, wil je je niet, zoals veel ondernemers, beperken tot de introductie van een enkel product, maar tientallen nieuwe producten per jaar lanceren. En bij elk nieuw product kun je tienduizenden euro’s verliezen als het niet aanslaat. ‘Daar gaat weer een nieuwe auto,’ roep ik vaak als een boek nog niet in de búúrt komt van zijn break­evenpoint. Van tevoren marktonderzoek doen is bij zoveel titels met zulke relatief bescheiden omzetten onmogelijk. Je moet dus afgaan op je ervaring, je neus, en adviezen van verstandige mensen om je heen.

In 1965 bundelde journalist R. Boltendal zijn portretten van uitgevers (Geert van Oorschot, Geert Lubberhuizen en Bert Bakker). Met de titel van de bundel, Boekmakers, wilde hij de associatie oproepen met het Engelse ‘bookmakers’: ‘Die houden zich, als ik het wel heb, met gokken bezig. Iets dergelijks doet (...) een uitgever eveneens. Ook hij zet zijn geld op het spel en hij heeft al evenmin enige zekerheid of hij het terug zal krijgen (...). Elk nieuw boek is voor de uitgever ervan een avontuur. Noch de auteur noch de inhoud van een nieuw boek biedt meer dan een zeer betrekkelijke zekerheid.’

Uitgevers die de continuïteit van hun onderneming in het oog houden, remmen zichzelf uiteraard af in hun zucht naar avontuur. Je gooit voortdurend ballen in de lucht, en het is niet erg dat er af en toe eentje op de grond valt, als je de rest maar keurig opvangt. De heilige tweeeenheid van ondernemen: risico & calculatie.