Woordenboek van Populair Taalgebruik

Marc De Coster (2020-2025)

Gepubliceerd op 06-12-2021

Joris Driepinter

betekenis & definitie

(1967) (reclame) personage dat destijds figureerde in melkreclames. De naam werd bedacht door Dimitri Frenkel Frank (voor het Nederlands Zuivelbureau) en het werd de populaire benaming voor de collectieve melkcampagne in Nederland. Een andere slogan was: melk, de witte motor.

• Toch is Chris geen super-sportmens, geen joris Driepinter, die voortdurend het onmogelijke presteert. Zijn verrichtingen mogen dan van uitzonderlijk formaat zijn, zij blijven toch binnen de grenzen van wat in principe kan. En bovendien kleunt de kleine held ook wel eens mis. Chris Crack is een stripfiguur, bedacht door Dik Bruynesteyn (41), die al een jaar of 14 zijn brood verdient met tekeningen en cartoons, voornamelijk op sportgebied. (Leeuwarder courant, 15/03/1969)
• Wij moesten een enquête houden over de STER-reclame. Dat vonden wij wel mooi en elke avond moesten wij de mooiste vijf opschrijven. Dat was wel zionde want op zondag moest ook STER-reclame wezen. En toen wij van zwemmen afkwamen., hebben wij er over gesproken. Dat was een dinsdag, toen wij er over spraken. Maar dat was wel intersant want de meeste kinderen vonden Joris Driepinter het mooiste. (Leeuwarder courant, 05/03/1970)
• Volgens het Nederlands zulvelbureau heeft de tv-reclame van Joris Driepinter — het ventje, dat altijd rondsjouwt met drie glazen melk zonder drinken — een educatief tintje gekregen. Dankzij hem heben wij inderdaad gehoord hoe goededag, een-twee-drie en melk in enkele andere landen kllinkt. Daarom is het ons nu zo duidelijk waarom melk lekker en gezond is. (Tubantia, 01/05/1974)
• Op een regenachtige Hemelvaartsdag werd toen door Mertz en zijn compagnons van bureau Prad het figuurtje Joris Driepinter bedacht, een stoer knulletje dat per dag drie glazen melk dronk. Van Joris kon je geen lid worden, de campagnemakers keken dit keer wel uit. "Nu nog merk ik uit reacties hoeveel zo'n figuurtje als Joris Driepinter voor de kinderen van toen heeft betekend. Hij was hun held" , zegt Mertz. "Dat streelt je als reclamemaker toch wel." (Trouw, 18/04/1992)
• Zou een dergelijke actie, zo vroegen wij ons af, ook hier aanslaan? Tenslotte leven we in het land van Joris Driepinter. (Algemeen Dagblad, 19/08/1995)
• 'De helft van de Nederlandse reclameteksten is bloedarm', schreef Dimitri Frenkel Frank, een van de beste Nederlandse copywriters, in 1961. Hij won vele reclameprijzen, onder andere voor de Bijenkorf-advertenties. Hij bedacht het thema 'Kaas uit het vuistje' en de naam 'Joris Driepinter' voor de collectieve melkcampagne in de jaren zestig. 'Dimitri had verbazingwekkend goede ideeën en was razendsnel', zegt reclamecollega Paul Mertz. 'Hij was niet uit op literair schrijven en kon zijn reclamewerk goed gescheiden houden van zijn literaire werk.' (de Groene Amsterdammer, 13/09/1995)
• Nu ben ik grootgebracht met de door de melkindustrie gesponsorde Joris Driepinter, dat vrolijke bolleboosje dat dankzij drie glazen melk per dag boten kon optillen. (Algemeen Dagblad, 12/01/2006)

< >