(1969) (< Eng.) (muz.) klein elektronisch apparaat dat gebruikt wordt om het geluid van een elektrische gitaar te vervormen. In het Engelse taalgebied reeds in 1964 opgetekend.
• De samenhang met de moderne jazz uit zich bij The Soft Machine vooral in de structuur die hun werk heeft. Gisteren bestond hun optreden (afgezien van een korte toegift) uit één lang stuk, dat wel in een aantal delen uiteen viel, maar dat niet de herhaling bevatte die conventionele popstukken, gebaseerd op een zich steeds herhalend lied, hebben. Het orgel van Mike Ratledge kan, dankzij de tussenkomst van een fuzzbox, een gemeen, geknepen geluid voortbrengen. (Het Parool, 08/09/1969)
• Het motto: we hebben een fuzzbox en we zullen 'm gebruiken ook. De fuzzbox, waarmee het geluid van gitaar of bas wordt vervormd tot dat van een soort cirkelzaag, is dominant aanwezig in elk nummer. Het is de verbindende factor tussen de, niet al te tempovaste, ritmen en beukende toms, en de uitbundige, heldere stemmen en tegenstemmen. (De Volkskrant, 30/01/1987)
• Hij vertelde Simon dat Steef gitaar speelde en zich niks van zijn moeder aantrok als die op hem mopperde over school, te laat uitgaan of over lawaai op zolder van de stereotoren of de elektrische gitaar met versterker en fuzzbox. Simon had niet gevraagd wat een fuzzbox was. (Joost Zwagerman: Vals licht. 1991)
• The Stones gebruikten dat nummer om een beetje op te scheppen met hun legendarische kracht. Jagger huppelde pronkend en protserig rond op het podium en liet zijn bekken heen en weer wiegen alsof hij nog een jonge puber was. Richards bleef cool terwijl hij zijn fuzzbox-gitaarstoten de zaal injoeg. (Het Belang van Limburg, 03/08/1994)
• Amazulu en The Belle Stars scoorden duidelijk tegen hun zin hits. Niemand kon geloven dat de alarmerende Fuzzbox thuis nog welkom was. (Knack, 26/02/1997)
• Bij voorkeur speelde hij loeihard op een Fender-versterker, rechtstreeks, zonder pedalen, zonder fuzzbox of wat dan ook. (De Morgen, 22/04/2004)
• McCartney die voor `Think for Yourself' zijn bas ¬ een net voor de opnames aangeschate Rickenbacker (later bekend geworden als de Lemmy-bas) door een fuzzbox stuurde, Ringo die in `I'm Looking Through You' de maat sloeg op een luciferdoosje, tourmanager Mal Evans die orgel mocht spelen in `You Won't See Me', en de anders zo behoudsgezinde producer George Martin die zijn pianopartij voor `In My Life' op halve snelheid opnam ¬ naar eigen zeggen omdat hij het niet sneller kon spelen ¬ en ze versneld weer aan de song toevoegde, waardoor de solo een soort spookhuisachtig kermisefect meekreeg. (Humo, 08/12/2015)