N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, gevestigd te Rotterdam, heeft ten doel de vracht- en passagiersvaart en al hetgeen daarmede in de ruimste zin verband houdt, te onderhouden.
Per 1 Aug. 1950 beschikte de maatschappij o.m. over een vloot van vijf passagiersschepen met een totale tonnage van 90 628 bruto reg. ton (dit zijn de zgn. „dam”schepen, met als vlaggeschip het s.s. „Nieuw Amsterdam”, dat 36 667 bruto reg. ton meet) en 27 vrachtschepen met een totale tonnage van 228 925 bruto reg. ton (dit zijn de zgn. ,,dijk”-schepen: Dalerdijk, Delftdijk enz.). Besteld zijn nog twee schepen, nl. de Rijndam en de Maasdam, waarvan de eerste reeds in aanbouw is. Deze schepen zullen elk ca 15 000 bruto reg. ton meten. Bovendien bezit de maatschappij nog 2 tenders, 1 sleepboot en 5 lichters, te zamen metende 1582 bruto reg. ton. De gemiddelde leeftijd per bruto reg. ton was per 1 Jan. 1950: 10½. In Wereldoorlog II gingen verloren 3 passagiersschepen (55 581 bruto reg. ton) en 10 vrachtschepen (77 589 bruto reg. ton).De Holland-Amerika Lijn onderhoudt vaste lijndiensten uit Rotterdam, Antwerpen (sinds de overneming van de Red Star Line in 1939) en ook uit Bremen en Hamburg op New York (passagiers, post en vracht), op Boston, Philadelphia, Baltimore, Newport News/Norfolk (vracht), op Cuba, Mexico, New Orleans, Galveston, Houston en Mobile (vracht), op de Noord Pacific Kust (vracht en passagiers). Verder worden in het seizoen toeristenreizen naar West-Indië en Bermuda gemaakt, o.a. met de „Veendam” en de „Nieuw Amsterdam”.
Gezamenlijk met de Stoomvaart-Mij „Nederland”, de Kon. Rotterdamsche Lloyd en de Nederlandsche Stoomvaart-Mij „Oceaan’ ’ wordt de Java-New York Lijn onderhouden; gezamenlijk met Van Nievelt Goudriaan & Co’s Stoomvaart Mij de Holland-Interamerica Line (tussen de Oostkusthavens van Noord- en Zuid-Amerika). Het geplaatste kapitaal der Holland-Amerika Lijn bedroeg op 1 Jan. ’50 ƒ 29½ mill.
Lit.: M. G. de Boer, De H.A.L. 1873-1923; N.A.S.M. completes 75th year in Atlantic service (N.A.S.M. News Apr. 1948).